Et mobilabonnement, der har det hele

Som forbruger gælder det om at se sig godt for, når man skal ud og finde et nyt mobilabonnement, da mange har specielle krav til f.eks. priser og services, der inkluderes i ens abonnement. De mange teleselskaber udgør efterhånden en jungle, derfor må man som forbruger fortage lidt research af de forskellige selskaber, da man muligvis kan finde det perfekte mobilabonnement hos en teleselskab man måske ikke har overvejet førhen. Det kan være en god idé at søge råd og vejledning i sit nærmiljø, f.eks. venner, familie og kolleger, før man accepterer det første og bedste tilbud på et nyt mobilabonnement. Der er mange danskere, der ender med at betale for mere end de bruger når det kommer til deres nye mobilabonnement, dette skyldes ofte at der fra teleselskabernes side er fastlagte abonnementspakker, man kan vælge imellem, så man f.eks. ender med at have services om musik eller e-bogslæsning med i ens kommende mobilabonnement, services man måske ikke kommer til at bruge men som er inkluderet fordi man ønskede en vis mængde data eller fri tale i sit abonnement.

Mange betaler for meget for deres mobilabonnement.

I takt med at teknologien har udviklet sig de sidste årtier har der været eksponentiel vækst på især udviklingen af smartphones, tablets og andre enheder, man kan have med på farten. Denne vækst har også øget mulighederne for at deltage i sociale medier og f.eks. fremme eller holde øje med ens livsstil, vægttab og naturligvis blive underholdt af sine enheder. Dette har naturligvis medført at de mange teleselskaber har måttet udvide og nytænke deres mobilabonnementer, der for blot 15 år siden kun inkluderede sms, mms og opkaldsfunktioner, for 15 år siden skulle man betale pr. sendt sms, hvilket gjorde at prisen for ens månedlige mobilabonnement var en varierende størrelse. I dagens Danmark har teleselskaberne gjort det nemmere for forbrugerne, ved blandt andet at inkludere fri sms, mms og ofte fri tale i et vidst antal timer i deres mobilabonnementer, så man som forbruger kun skal tage stilling til hvor meget data man bruger på diverse applikationer, spil og sociale medier, samt hvilke andre services, man har brug for i sin hverdag, dette kunne f.eks. være musiktjenester, e-bogstjenester eller andet, der er vigtigt for én og som man bruger dagligt. Er man i den ældre aldersgruppe eller, hvis der er tale om at ens børn skal have deres første mobiltelefon, er der ikke samme behov for services.